Development of Smartboard Media to Improve Letter Recognition Ability for Students with Cerebral Palsy at Lutang State Special School
Society Volume 10 Issue 2#2022
PDF (English)
PDF (Bahasa Indonesia)

Keywords

Cerebral Palsy;
Letter Recognition;
Smartboard

View Counter


  • Abstract viewed - 287 times
  • PDF (English) downloaded - 110 times
  • PDF (Bahasa Indonesia) downloaded - 256 times

Search in:

| |

How to Cite

Sulasminah, D., Hadis, A., & Wulandari, D. (2022). Development of Smartboard Media to Improve Letter Recognition Ability for Students with Cerebral Palsy at Lutang State Special School. Society, 10(2), 556-570. https://doi.org/10.33019/society.v10i2.461

Abstract

This study aims to better understand how the use of smartboard media supports letter recognition ability in students with Cerebral Palsy at Lutang State Special School. Data was collected using a questionnaire and an efficacy assessment. Among them are the Lutang State Special School instructor and two examiners. This study describes the development of 4D models: definition, design, development, and dissemination. Quantitative descriptive analysis was carried out on the collected data. The result of the media research validation test for smartboards shows that handwriting recognition in students with Cerebral Palsy is feasible and can be learned.

DOI : https://doi.org/10.33019/society.v10i2.461
PDF (English)
PDF (Bahasa Indonesia)

References

Arief, N. (2014). Peningkatan Kemampuan Mengenal Huruf Permulaan Siswa RA Tunas Melati Kecamatan Kelara Kabupaten Jeneponto dalam Pembelajaran Kemampuan Berbahasa Melalui Peggunaan Media Gambar [Undergraduate Thesis]. Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Retrieved from http://repositori.uin-alauddin.ac.id/14415/

Aulia. (2012). Revolusi Membuat Anak Candu Membaca. Yogyakarta, Indonesia: Diva Press.

Desiningrum, D. R. (2017). Psikologi anak berkebutuhan khusus. Yogyakarta, Indonesia: Psikosain.

Dynasti, R. H. (2018). Pengembangan Huruf Berbasis Multisensori Dalam Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Murid Disleksia Kelas II di SD IT Nurul Fikri Makassar. Jurnal Pendidikan Luar Biasa, 1–26. Retrieved from http://eprints.unm.ac.id/22321/1/JURNAL_Reza%20Hadiwijaya%20Dynasti_1445042013_PLB_FIP_UNM.pdf

Eviani, D. (2020). Pentingnya Program Khusus Bina Diri dan Bina Gerak pada Anak Cerebral Palsy. Retrieved from http://eprints.ulm.ac.id/7594/

Kamaladini, K., Gani, A. A., & Sari, N. (2021). Pengembangan Media Papan Edukasi Pintar Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. In Seminar Nasional Paedagoria “Pendidikan dalam Membangun Bangsa yang Inovatif, Kreatif, Adaptif, dan Berbudaya (pp. 93–100). Retrieved from http://journal.ummat.ac.id/index.php/snpaedagor/article/view/5693

Lazar, F. L. (2020). Pentingnya Pendidikan Inklusif bagi Anak Berkebutuhan Khusus. JKPM: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan Missio, 12(2), 99–115. https://doi.org/10.36928/jpkm.v12i2.512

Maghfi, U. N., & Suyadi. (2020). Meningkatkan kemampuan bahasa anak melalui media papan pintar (Smart Board). SELING-Jurnal Program Studi PGRA, 6(2), 157–170. Retrieved from https://jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/seling/article/view/631

Maydiantoro, A. (2021). Model-Model Penelitian Pengembangan (Research and Development). Retrieved from http://repository.lppm.unila.ac.id/34333/1/Model-Model%20Penelitian%20dan%20Pengembangan.pdf

Probowati, A., & Saing, J. H. (2019). Peran Fisioterapi Terhadap Kemajuan Motorik Pada Anak Dengan Cerebral Palsy. Majalah Kedokteran Nusantara: The Journal of Medical School, 52(4), 191-198. Retrieved from https://talenta.usu.ac.id/tjms/article/view/3586

Rahayuningsih, S. S., Soesilo, T. D., & Kurniawan, M. (2019). Peningkatan Kemampuan Mengenal Huruf Pada Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Metode Bermain Dengan Media Kotak Pintar. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 9(1), 11–18. https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i1.p11-18

Salmiati, S., & Samsuri, S. (2018). Penerapan Media Flash Carddalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Pada Anak Kelompok A Paud Di Kabupaten Aceh Besar. Buah Hati, 5(2), 118–126. Retrieved from https://ejournal.bbg.ac.id/buahhati/article/view/573

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R & D. Bandung, Indonesia: Alfabeta.

Suharmini, T. (2007). Psikologi Anak Berkebutuhan Khusus. Jakarta, Indonesia: Departemen Pendidikan Nasional Republik Indonesia.

Suryanti, C. M., Rahmi, P., & Fajriah, H. (2021). Pengembangan Media Smartboard Huruf Untuk Mengenalkan Huruf Abjad Pada Anak Usia 4-5 Tahun. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 7(2), 143-154. http://dx.doi.org/10.22373/bunayya.v7i2.10485

Tjasmini, M. (2014). Arah Pembelajaran Anak Cerebral Palsy. PEDAGOGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan, 12(2), 60-70. https://doi.org/10.17509/pedagogia.v12i2.3323

Trisniawati. (2014). Peningkatan Kemampuan Mengenal Huruf Melalui Metode Permainan Kartu Huruf Pada Kelompok B1 Tk ABA Ketanggungan Wirobrajan Yogyakarta [Undergraduate Thesis]. Universitas Negeri Yogyakarta. Retrieved from https://eprints.uny.ac.id/13605/

Copyright (c) 2022 Owned by the Author(s), published by Society

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.